måndag 24 november 2014

Dagens uppgift var att sticka en provlapp i det garn som koftan ska stickas i. Som tur är kan jag fuska litet! Jag var med på en workshop på Ateljé Huskroken om att sticka en uppifrån och ner- kofta tidigare i höst. Kursledare var Maria Gustafsson (Marias garnhändelser). Jag gjorde då  den nödvändiga provlappen. Utifrån den ska sedan mönstret till den egna kofta skapas. Jag hoppar dock över momentet att tvätta lappen. För mig känns det som överkurs. Det är tillräckligt bra att jag åstadkommit en provlapp. Jag förstår teoretisk varför den ska tvättas, men känner mig rätt skeptisk till att tvätta ull eller stickade plagg innan det behövs.. Moderna stickare tvättar ju det färdigstickade plagget innan blockning! Det har jag inte förstått vitsen med. Risken är ju att det blir förstört eller inte riktigt lika fint. Jag kör mammas metod; nya plagg ska man vänta så länge som möjligt med att tvätta!

                                          Provlappen i Abuelita Merino Worsted

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar